Olemuselt
pole vahet kas see on Moskva või Washington, sest miks me arvame et Moskvas
väljaõppe saanud inimene ajab Kremli asja, aga Washingtonis väljaõppe saanud
inimene ajab eesti asja – ei aja – ta ajab USA globaalse eliidi asja.
Seoses tipametniku Meelis
Oidsalu vilepuhumisega, kus ta ei rääkis seda mida paljud ka teavad: Eesti
ametnike koorekihist on moodustunud ringkaitse ja tavaks on ringkäendus – on põhjust
küsida, kelle huve esindab kaitsevaldkonnas töötav ametnik kes on saanud
koolituse välismaal. Kujutagem ette kui tuleb välja et mõni Kaitseministeeriumi
või KAPO ametnik on saanud koolituse Moskvas – aga see et mitmed kaitsevaldkonnas
töötavad ametnikud saavad koolituse USA-s, on mitte vaid normaalne, vaid vaat
et paratamatu.
Mikk Marran:
On läbinud USA (National
Defence University) rahvusliku ressursi strateegia eriala
magistriõppe. Aastatel 2011 kuni 2015 oli ta Kaitseministeeriumi kanstler,
suundudes seejärel tööle Välisluureameti peadirektori kohale. Tema
töökoht pidi lõppematähtajalise lepingu alusel selle aasta 1. Novembril, kuid
augustis selgus, et mees teeb karjääri valikul kannapöörde ning temast sai
värske RMK juhataja, hakkates saama 11 500 euro suurust kuupalka.
On küsimusi mida riiklikult
rahastatud peavooluajakirjandus ei küsi, kuigi ilma Oidsalu vilepuhumisetagi on
selge, et süvariik tahab enne korralisi RK-valimisi teha endale soodsad
vangerdused, et juhul kui poliitilised tuuled muutuvad, jäävad neile soodsad
inimesed mõjukatele ametipostidele alles. See ongi püsiriigi ja süvariigi
koostöö. Sellest on rääkinud ka hiljuti ja põhjalikumalt Helmed, EKRE naised
kui ka Varro ja Markus saates Fookus.
Meelis Oidsalu:
Teatrikriitikuna alustanud mees on läbinud 2008–2009 Balti Kaitsekolledžis kõrgemad
juhtimiskursused, 2012–2014 magistriõpingud USA Maaväe Sõjakolledžis (US
Army War College) strateegiliste uuringute alal. Aastatel 2015 kuni 2021
töötas mees Kaitseministeeriumi asekanstlerina.
Nüüd aga näeme kuidas
suureks paisunud ametnikonna koorekhis tekkinud tülid jõudsid ajakirjandusse. Oidsalu
vilepuhumine ajas aga tema kolleegid ringkaitsesse, mis tõestab aga
suurepäraselt et tippametnikonnas kehtib karjaseadus. https://www.err.ee/1608691693/meelis-oidsalu-mis-oli-valisluurejuhi-lahkumise-tegelik-pohjus
Jonatan Vseviov: lõpetas
2004. aastal Tartu Ülikooli politoloogia erialal
ning omandas seejärel magistrikraadi kiitusega (cum laude) Georgetowni Ülikoolis julgeoleku-uuringute
erialal. Aastatel 2004 kuni 2005 töötas ta Välisministeeriumi poliitika
planeerimise osakonna atašeena. Lõpetanud ajateenistuse, liikus ta edasi tööle
poliitikadiplomaadiks Eesti suursaatkonda Washingtonis ja hiljem töötas ta veel
mõnel mõjukal ametikohal. Alates 2016. aastast töötas ta Kaitseministeeriumi
kanstlerina – kuid 2018. aasta augustis lõppes tema tööleping
ennetähtaegselt, mille järel sai temast suursaadik USA-s. Kallase
valitsus võttis mehe tööle Välisministeeriumi kanstlerina, mida ta ka
praegu on.
Ilmselgelt oskavad Helmed
ja EKRE kaitseministri kandidaat Leo Kunnas eesti riigikaitse probleemidest
täpsemalt rääkida – igatahes kogu nende puuduste juures mis riigikaitses on nt
kesk- ja kaugmaa õhukaitse, tekib küsimus kelle huve kaitsevaldkonnas töötavad ametnikud
esindavad. Neid küsimusi ei tekiks kui 1990-ndatel oleks tehtud
julgeolekuasutustes puhastus, kõiksugu KGB kaastöölistest, devovetiseerimine –
neid küsimusi ei tekiks kui igalt poolt ei vahiks vastu süvariik mis
kramplikult tegutseb enda ringkäendusega. Neis küsimusi ei teki, kui väljakoolitatud
sõjaväelaseid ja muid keskastme ametnike poleks pandud valiku ette, kas lased
end vaktsineerida või kaotad ametikoha – kumb on olulisem: kas süst või ustav
töötaja kelle kaitsevaldkond võib kaotada?
On õigustatud küsida, kas
kaitsevaldkonnas tohib töötada inimene kes on saanud väljaõppe välismaal –
olemuselt pole vahet kas see on Moskva või Washington, sest miks me arvame et
Moskvas väljaõppe saanud inimene ajab Kremli asja, aga Washingtonis väljaõppe
saanud inimene ajab eesti asja – ei aja – ta ajab USA globaalse eliidi asja.
Kogu selle jutu juures ei
taha ma väita et Eesti peab homne päev NATOst lahkuma: toome eeskujuks taas
Ungari kes on EL ja NATO liige. Ungari suudab ajada suveräänset poliitikat ning
siin me näemegi et probleem on ennekõike inimestes, nende suhtumises
suveräniteeti. Kas me tahame olla liitlaste sõjaväeline osakond kus laiutab
kultuurimarksistlik ideoloogia, või suveräänne riik? Ega siin mud saagi teha,
kui põlvkond põlvkonna järel väänata eestlase mentaliteedist välja alluva-peremehe
suhet.
Puhtpraktiliselt on
võimalik tõkestada kaitsevaldkonnas töötama inimesi kes on saanud väljaõppe
välismaal. Samuti tuleb meilgi harjutada sisse komme, et valitsuse vahetusega,
vahetub ka tippametnikkond nagu see toimub USA-s: vahetub President, vahetub väga
suur hulk ametnike. Kas see on võimalik ka Eestis kus inimesi on vähe? Kuid kui
toimub pidev vastutöötamine valitsusele mis soovib ajada teistsugust poliitikat
kui seni on aetud nt siis kui valitsuses oli EKRE, tuleb inimesi ju väljavahetada. Lõpuks valib rahvas, nii
vähe kui ta tegelikult riigivõimu teostab, poliitikud mitte ametnikud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar