Juba paar aastat olen tahtnud kritiseerida meie RK-valimiste korda, mis on minu arvates ebademokraatlik: 2020a. jaanuaris ilmus Wõrumaa Teatajas ja Sakalas selle teemaline kirjatükk:
Kenno Põltsam: „Tuleb suurendada Parlamendi poliitilist tähtsust ning täitevvõimu koostööd riigikogu ja avalikkusega ning riigikogu kandidaadil tuleb lõpetada ühe ringkonna eest nina nokkimine
Põhiseadus ütleb
muu hulgas seda, et riigikogu liikmed valitakse vabadel valimistel
proportsionaalsuse põhimõtte alusel ning riigikogu valimise korra sätestab
riigikogu valimise seadus, mille kuues paragrahv loetleb 12 valimisringkonda ja
seitsmes paragrahv sätestab järgneva. Esiteks: valijate koguarv jagatakse
arvuga 101. Teiseks: valimisringkonna valijate arv jagatakse käesoleva lõike
nimetatud tehte tulemusena saadud arvuga. Kolmandaks: valimisringkond saab
mandaate vastavalt käesoleva lõike punkti kaks kohase tehte tulemusena saadud
arvu täisosale. Neljandaks: käesoleva lõike punkti kolm alusel jaotamata jäänud
mandaadid jaotatakse suurimate jääkide põhimõttel, lähtudes käesoleva lõike
punktis kaks nimetatud tehete tulemusena saadud arvude murdosadest.
Iseseisvuse
taastamise järgse aja jooksul on Eestis kaheksa korda korraldatud parlamendi
valimisi häälte jaotamise põhimõtte alusel ning lisaks sellele on kandidaadi
positsioon oma erakonna nimekirjas mänginud tähtsat rolli: mida kõrgemal kohal
keegi nimekirjas on, seda tõenäolisemalt ta osutub valituks riigikokku,
eeldusel, et tema erakond ületab valimiskünnise. Ükski üksikkandidaat pole
teadaolevalt valimiskünnist ületanud.
Olen üha veendunud, et riigikogu valimise seaduse seitsmenda paragrahvi
esimene lõige on vastuolus meie põhiseaduse esimese paragrahviga, mis ütleb muu
hulgas, et Eesti on demokraatlik vabariik, kus kõrgeima võimu kandja on rahvas.
Veerand sajandi jooksul on riigikokku pääsenud kandidaate, keda reaalselt sinna
valitud pole.
Praegu on riigikokku kandideerija justkui oma ringkonna
pantvang, kes peab esindama ühe-kahe kildkonna rahvast. Kuidas ta õpib nägema
tervikpilti Eestist?
Riigikogu kandidaadil tuleb lõpetada ühe ringkonna eest nina
nokkimine: ta peab mõtlema maakondadeülese kosmopoliidina, nägema riiki
tervikuna, seisma terve Eesti eest. Kandidaat võib isegi esindada paari endale
sümpaatset huvirühma, aga ta esindab neid siis üle-eestiliselt: kodanikud
terves riigis valivad tema ja iga Maarjamaa huvirühm leiab endale meelepärase kandidaadi.
Vastukaaluks võiks taas keelata riigikogu liikmel kuuluda kohaliku omavalitsuse
volikokku: kahel toolil korraga ei saa istuda.
Tuleb suurendada Parlamendi poliitilist tähtsust ning täitevvõimu
koostööd riigikogu ja avalikkusega; muuta riigikogu valimissüsteemi; kaotada
häälte ülekandmise süsteem; kaotada valimiskünnis ja -kautsjon; seada sisse ja
seadustada riigikogu liikmete seotus mandaadiga ning nende tagasikutsumise
kord.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar