Et kaks laia silmaringi ja suurt kogemuste pagasit omavat inimest on kord avalikult lahanud radikaalsuse mõistet, ei hakka ma ise seda teemat lahkama, kui saan vaid nõustuda ja refereerida kahe autori selget selgitust mõistele, mida tänapäeval kurjasti ära kasutatakse.
2018a. Objektiivis ilmunud nädalakommentaaris „Konservatiivsuse talumatu kergus“ kommenteerib Roomas Püha Risti Ülikooli filosoofia ja teoloogia eriala lõpetanud ning praegune portaali peatoimetaja Markus Järvi mh radikaalsuse mõistet järgnevalt:
Vaata ka täispikka
nädalakommentaari: https://objektiiv.ee/nadalakommentaar-konservatiivsuse-talumatu-kergus/
„Konservatiivsus
võib selles plaanis esineda vaid välise kihina metafüüsilise ja religioosse
radikalismi turvisel. Mida tähendab radikaalsus? Sellest sõnast on saanud
tänapäeval silt, mida loobitakse kõikjale, tähistades radikaalsusega
mõistusevastast ja hullumeelset fanatismi, mis pahatihti viib avaliku
vägivallani
Ent radikaalsus tuleb ümber mõtestada ja ümber sisustada.
Ideoloogilise maffia poolt kaaperdatud radikaalsuse mõiste tuleb
de-konstrueerida ehk tükkideks lammutada ja uuesti kokku panna, andes sellele
sõnale tagasi algsest etümoloogilisest ehitusklotsist tuleneva tähenduse.
Seejärel tuleb see sõna omaks võtta ning omalt poolt
täiustatuna ideoloogilise maffia poolt hõivatud positsioonide suunas tagasi
lennutada.
Ütlen
kohe ära, et metafüüsilise või religioosse radikalismi esindajateks pean
näiteks Vana-Kreeka filosoofe Platonit ja Aristotelest ning
peaaegu kogu keskaegset filosoofiaruumi eesotsas Aquino
Toomasega.
Radikaalsus
või radikalism pärineb teatavasti ladinakeelsest sõnast radix,
mis tähendab juurt. Nii peab igasugune radikaalsus püüdma asjade ja nähtuste
süvatasandini, nägema ja tunnetama seda, millisest pinnasest nähtused ja
ühiskondlikud institutsioonid võrsuvad ja kuhu nad lõpuks välja jõuavad.
Radikaalse
hoiaku omandamine tähendab kultuuriruumi aednikuks olemist: samast pinnasest
võivad nimelt võrsuda teineteisele vastandlikud väärtused ja ideed.
Väärtuslikku taime võivad asuda lämmatama umbrohulaadsed kasvud, mille
olemasolu ja olemust tuleb endale teadvustada ning samas püüda neid välja
juurida.
Eelkõike
on aga radikaalsus metafüüsiline mõiste, mis eristab halba heast, ilusat
koledast ja tõelist nähtumuslikust. Ilusat, tõest ja hüvelist tuleb säilitada,
hoida ja kasvatada. Just selles punktis on iga “radikaal” ka konservatiiv, kes
näeb ühiskondlike institutsioonide ja kultuuri keskmes paiknevaid ideaale mitte
lihtsalt kui ajalist ja ajaloolist pärandit, vaid kui loomulikku ilmutusse ehk
loomuseadusesse kirjutatud Jumalikku tõde oleva enda kohta.
EESTI (aja)kirjanik,
publitsist, kultuurikriitik ja esseist Peeter
Helme lahkab 2.märtsi 2005a. Eesti Ekspressis ilmunud kirjatükis „Kaotatud
rajad“ samuti radikaalsuse mõistet.
„Nõnda on tänapäeval skandaalne, kui keegi nimetab aborti
mõrvaks või taunib üha rohkemates maades seadustatud surma-abi. Kuid kas pole
mitte sõna 'abort' ise eufemism teadliku tapmise kohta? Ja kas ei too vanurite
surma kiirendamine endaga lõpuks vältimatult kaasa kohustust teha plats
pärijatele puhtaks? Kas elu on tõesti muutunud vaid suhteliseks väärtuseks?
Äärmuslus, nagu ka tuumakus, süüvivus tehakse ühiskonna
põlguse alaks, mida tark ei puutu. Ühiskonna peavoolust kõrvale kalduja,
tembeldatakse radikaaliks või ekstremistiks — mis on võrdsed keskaegse
ketseri-tiitliga. Ent ometi vajaks Lääs praegu rohkem kui eales varem nii
äärmuslasi kui ka süüvijaid, radikaale.
Fundamentalism peaks seega olema mitte fanaatiline vaimsus,
vaid meie kultuuripärandit korrastav ja arendav, tänapäeva oludele kohanduv
ning maailma piiride avardamiseks tema juurtest vastuseid otsiv elukäsitus.
Sellises tähenduses on fundamentalism julgus uskuda konkreetsesse ja keeldumine
oma maailmanägemuse, kultuuri, keele või usutunnistuse relativeerimisest. See
on juba iseenesest suur asi maailmas, kus oleme vabad ainult väga valitud
tegude tegemiseks, valitud mõtete mõtlemiseks ja valitud sõnade valitud
tähenduste tundmiseks. Radikaalsus, ekstremism ja fundamentalism on seega
kauged kaotatud metsarajad, mis on unustuse aegadel saanud kuulujuttude ja
väärkäsitluste sihtmärgiks, pakuvad aga samas vaba mõttealternatiivi ja
julgustust iseseisvaks käitumiseks nendele, kellele ei piisa kaasaja kitsast
vabadusekäsitlusest.“
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar