Üks eitus
kutsub välja järgmise, nii nagu üks sügavik kutsub teist. Teispool seda eitust,
mis on sügavik ise, pole midagi muud kui pimedus, kombatav pimedus
(Juan Donoso Cortes)
Aastal 1850
pidas Hispaania katoliiklik poliitik, diplomaat J. D. Cortes Hispaania
parlamendis Cortésis kõne Euroopa üldisest
olukorrast, mis hoiatab Euroopat revolutsiooniliste tendentside jätkumise eest. Tollal
oli möödas 61 aastat Prantsuse revolutsioonist ja 2 aastat ajast mil ilmus
Kommunistliku partei manifest: marksismi 50 halli varjundit levisid üha rohkem
massidesse.
Et ma ei
hakka Cortesi pikka kõnet ümber jutustama, toon
välja kuulsa riigimehe kõnest selle, mida Cortes nimetas tsivilisatsiooni
kaheks perioodiks: jaatuseks ja
eituseks. Ja just selle teise perioodi viimasel astmel ka Euroopa 170
aastat hiljem ongi.
Cortesi
kõne avaldati 12.11.2016a. Katoliku õpetuse andmebaasis ja selle on tõlkinud
eesti keelde isa Ivo Õunapuu. https://katolikuopetus.ee/kone-euroopa-uldisest-olukorrast/
Kõne
Euroopa üldisest olukorrast 1850a. Hispaania parlamendis
Mu härrad!
Tsivilisatsioonil on kaks perioodi. Esimest perioodi tahan ma nimetada
jaatavaks, sest sel ajastul põhineb tsivilisatsioon jaatavatel väidetel. Ma
kirjeldaksin seda ka arengu perioodina, sest need põhimõtted, millel ta
põhineb, vastavad tõele.
Ning lõpuks
nimetaksin ma seda perioodi ka katoliiklikuks, sest katoliiklus hõlmab oma
terviklikkuses kõik need tõed ja jaatavad väited. Kuid tsivilisatsioonil on ka
teine periood, mida ma tahan nimetada eitavaks, sest see põhineb ainuüksi
eitustel. Ma kirjeldaksin seda kui allakäigu ja mandumise perioodi, sest kõik
need eitused pole midagi muud kui eksitused. Ning lõpuks nimetaksin ma seda ka
revolutsiooniliseks perioodiks, sest need eksitused sünnitavad oma mandumises
lõpuks revolutsioone, mis riigid täielikult pea peale pööravad.
Millised on
siis nüüd need selle jaatamise, arengu ja katoliiklikkusega iseloomustatava
tsivilisatsiooni kolm väidet? Need on järgmised. Esmalt religioossesse
valdkonda puudutav, mis seisneb isikulise Jumala olemasolu jaatamises. (Lärm ja naer vasakpoolsete pinkidel. Enamuse
pahameel, kes kutsub lärmajaid korrale. Eesistuja nõuab saalis vaikust.)
Ma
selgitasin, et on kolm jaatust. Esimene jaatus on, et on isikuline Jumal ja see
Jumal on kõikjal kohalolev. Teine jaatus: see isikuline Jumal, kes on kõikjal
kohalolev, valitseb nii Taevas kui ka maa peal. Kolmas jaatus: See isikuline
Jumal, kes valitseb nii Taevas kui maa peal, juhib absoluutselt kõiki jumalikke
ja inimlikke asju.
Nüüd, mu
härrad, seal kus jaatatakse neid kolme religioossesse valdkonda puutuvat
väidet, leiate te poliitilises valdkonnas kolm eelmistele vastavat jaatust:
esiteks on olemas kuningas, kes oma ametnike kaudu on kõikjal kohalolev
(esindatud); teiseks, see kuningas, kes on kõikjal kohalolev, valitseb oma
alamate üle; kolmandaks, see kuningas, kes valitseb oma alamate üle, ka juhib
neid. Sel viisil pole poliitiline jaatus ei midagi muud kui tuletis
religioossest jaatusest. Poliitilised institutsioonid, milles need kolm jaatust
avalduvad, on absoluutsed monarhiad ja konstitutsioonilised monarhiad
sellistena, nagu neid mõistavad kõikide maade mõõdukad parteid.
Pole ju
ühtegi mõõdukat, kes oleks kunagi eitanud kuningavõimu olemasolu põhjendatust
ja tema valitsemis- ja juhtimisõigust. Seepärast kuulub konstitutsioonilisele
monarhiale samasugune õigus kui absoluutsele monarhiale esindada neid kolme
jaatust, mis on ainult kolme religioosse jaatuse kajaks.
Need kolm
jaatust hõlmavad tsivilisatsiooni selle perioodi, mida ma kirjeldasin jaatuse,
arengu ja katoliikluse perioodina. Astume nüüd, mu härrad, teise perioodi, mida
ma nimetasin eituse või revolutsiooni perioodiks. Sel teisel ajastul vastavad
kolmele kõigepealt mainitud jaatusele kolm eitust.
Esimene
eitus, või nagu ma seda õigemini tahaksin määratleda, eituse esimene aste
religioosses valdkonnas: väidetakse, on üksainus Jumal ja see Jumal valitseb
kõikide asjade üle, kuid Ta on niivõrd üle kõigi asjade, et Ta ei saa tegeleda
kõigi inimlike asjade ja toimetuste juhtimisega. See on esimene eitus,
eituse esimene aste sellel tsivilisatsiooni eitaval perioodil. Mis vastab nüüd
sellele Jumaliku Ettehoolduse eitamisele poliitilises valdkonnas? Deistile, kes
eitab Jumalikku Ettehooldust, vastab poliitilises valdkonnas progressiivne
partei, mis kuulutab: kuningas on olemas, kuningas valitseb, kuid ta ei juhi
kõiki asju. Järelikult kuulub konstitutsiooniline monarhia progressiivse partei
käsitluse kohaselt eitava tsivilisatsiooni esimesele astmele.
Teine eitus:
kõigepealt eitas deist Jumalikku Ettehooldust. Konstitutsioonilise monarhia
pooldaja progressiivse partei käsitluse kohaselt eitas kuninga õigust
juhtimisele. Seejärel astub religioosses valdkonnas esile panteist ja
väidab, et on olemas küll üks Jumal, kuid sel Jumalal pole mingit isikulist
eksistentsi, see Jumal ei ole isikuline ja kuna ta pole isikuline, ei valitse
ega juhi ta midagi. Jumal on kõik, mida me näeme, Jumal on kõik mis elab, kõik
mis liigub ja erilisel viisil on Jumal inimkond. Seda väidab panteist. Panteist
ei eita Jumala olemasolu kui niisugust, küll aga eitab ta Jumala isikulist
olemust ega taha Talle omaseks tunnistada valitsemist ja ettehooldust. Kohe
astub esile vabariiklane ja kuulutab: Võim on olemas, kuid võim pole mingi
isik, ta ei valitse ega juhi. Võim on kõik mis elab, kõik mis on olemas ja kõik
mis liigub. Sest ajast valitseb mass ja pole mingit muud valitsemise vahendit
kui üleüldine hääleõigus ning muud riigivormi kui vabariik. Nii vastab
panteismile religioosses valdkonnas vabariik poliitilises valdkonnas.
Sellele
järgneb veel üks ja viimane eitus. See kujutab endast eituste vallas viimset
piiri. Deisti ja panteisti järel tuleb ateist ja väidab: Jumal ei valitse ega
juhi, ei mingi isik ega mass pole Jumal. Pole üldse mingit Jumalat. Ning nii
jõuab Proudhon välja väiteni, et pole vaja mingit valitsust. (Naer ja kiiduavaldused.) Üks eitus kutsub välja järgmise, nii nagu üks sügavik kutsub
teist. Teispool seda eitust, mis on sügavik ise, pole midagi muud kui pimedus,
kombatav pimedus.
Ning nüüd, mu
härrad, küsin ma teilt: Kas te teate, milline on Euroopa olukord? Terve
Euroopa astub eituse teisele astmele ja hakkab lähenema eituse kolmandale
astmele, mis on viimane. Ärge seda unustage!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar