teisipäev, 6. oktoober 2020

KUIDAS SOODUSTADA REGIONAALSET ARENGUT? - VASTAB KUUSALU VALLAVOLIKOGU ASEESIMEES SULEV VALD

Riigikogu avaistungil pidas vabariigi president kõne, milles ta tegi ettepaneku suunata valdav osa EL vahenditest järgmisel perioodil Tallinnast minema kus jõukuse tase on 135% EL keskmisest elujärjest - ülejäänud Eesti väärivat eeliskohtlemist, sest ilma Tallinnata on Eestil jõukuse tase vaid 55% EL keskmisest SKP-st inimese kohta.

Pärin Kuusalu vallavolikogu aseesimees Sulev Valdmaalt, mis tema sellest arvab..

KÜSIMUS: Kas Teie arvates võiks valdav osa EL vahenditest suunata Tallinnast mööda, ehk rohkem EL vahendeid teistesse omavalitsustesse?

VASTUS: Tänase Eesti piirkondade jõukuse väidetav erisus on ju taasiseseisvumise kõikide aastate jooksul toimunud suunatud ja ka suunamata protsesside objektiivne tulemus. Kuhu ja kuidas nüüd Euroopa Liidu vahendeid suunata, et pealinna ja muu Eesti jõukuse erinevused väheneksid, see eeldab toimunu asjatundlikku analüüsi ja adekvaatset hinnangut hetkeolukorrale. Raha ja mistahes muud vahendid ei ela ju ise oma elu. Neid on mõtet kuhugi suunata siis, kui seal on eeldused nende tulemuslikuks kasutamiseks. Teisisõnu - tuleb olla kindel, et ei külvataks nö sohu või kõrbe.

Teistes omavalitsustes peavad olema inimesed, kes rikkusi kasutaksid, ja need rikkused peaksid olema sealsetele inimestele ja tervele Eestile tõesti ka vajalikud. Nii suur rikkuste vahe - 55% ja 135% - eeldab aga mingit tasandamist kindlasti. Mida aga tasandada saab? Võibolla on paarikümne aasta jooksul midagi pöördumatult muutunud? Arvan näiteks, et tööhõive võimalused on maal objektiivsetel põhjustel pöördumatult vähenenud. Maaelanike jätkuv asumine linnadesse on külades ja asulates kujunenud tingimustest põhjustatud paratamatu protsess. Miks ei võiks siis hõredamini asustatud maapiirkondades nähagi praeguse ajastu väärtust Eesti jaoks? Et hõredasti asustatud aladel elavate inimeste elukvaliteet oleks kõrge, vot sellesse tuleks investeerida küll! Kõigepealt on aga tarvis aru saada, mis see on, mida maal oleks täna-homme otstarbekas EL vahendite abil arendada ja toetada.

KÜSIMUS: Mis on see ohtlik koht kohalikule omavalitsusele...kes tellib muusika?

VASTUS: See muusika tellimine on üldinimlik vaatepunkt. Kui kohaliku omavalitsuse otsustajad, keda tavatsetakse koalitsiooniks nimetada, midagi otsustavad ja millelegi vahendeid eraldavad, siis on seda alati võimalik käsitleda nn omade toetamisena või siis järgmiste valimiste edu nimel tegutsemisena. Tegelikkuses see seda ju mingil määral paratamatult ka on. Poliitikutel oleks vast rumalus kandideerida ja pürgida võimule, et sinna saades nö pühkida ise kõigest suu puhtaks ja hakata ellu viima ainult kellegi teise prioriteete. Kohaliku omavalitsuse ülesanne on siiski arendada oma valda või linna kõikide inimeste huvides. Head omavalitsusjuhid nii ka toimivad.

KÜSIMUS: Kas Kuusalu vald on pädev oma rahaasjade üle otsustama, või peaks seda tegema EL?

VASTUS: Kuusalu vald peab olema pädev oma rahaasjade üle ise otsustama. Kaugelt ja kõrgelt, olgu siis Tallinnast Toompealt või Brüsselist, ei saa seda teha. Küll kujundavad aga Eesti Vabariik ja Euroopa Liit seadusruumi kohapealseks tegutsemiseks, ning mõjutavad valla eelarves olevaid vahendeid. Kuidas ühtsete reeglite raames ja meie kasutada olevate vahenditega siin konkreetselt ümber käiakse, seda otsustab valdavas enamuses küsimustes küll Kuusalu vald. Kuidas meie vallas on seni rahaasjadega talitatud, seda võib hinnata mitmeti. Kindlasti on neid, kellele kõik meeldib, ja neid, kellele paljud asjad ei meeldi. Valla tuleviku ja elujõulisuse seisukohast pean mõistlikuks arvata, et edaspidi peab Kuusalu valla rahadega ikka paremini ja paremini ümber käima.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar