laupäev, 4. juuni 2022

Mõtted Teietamise kultuurist

SAPTK ringkiri
Ühe päeva vahega laekus mulle kaks kirja, mõlemad olid vormistatud korrektselt, ilusas eesti keeles ning kandsid minu jaoks positiivset sõnumit. Ometi oli neil kahel kirjal üks, märkimisväärne erinevus.

Esimene kiri mis teatas et koduteenuste leping on minu soovil peatatud, kasutas minu kõnetamiseks vormi "Sinu". Olgu öeldud et teleoperaatoriga on mul alati olnud suhe: mina tarbin teenust ning maksan teenuse eest. Mingit muud erilist suhtlust mul teleoperaatoriga pole viimase 10 aasta jooksul olnud.

Teise kirja saatis mulle tavapostiga, Sihtasutus Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks, kes kogub 2 korda aastas portaal Objektiivi tööshoidmiseks rahalist annetust. Korrektselt vormistatud, eesti keeles kirjutatud ning minu jaoks positiivset sõnumit kandev informatsioon - kõnetas mind kui "Teie". Kuigi tunnen et minu kui Objektiivi tarbija ning SAPTK vaheline suhtlus on aktiivsem kui see on minu ning koduteenuste tarbija vaheline suhtlus - siis on nauditav, kui sulle juba aastaid tuttav teenusepakkuja sind Teietab. 

See räägib teietajast ühtepidi seda, et too näitab lugupidamist inimese vastu, kelle poole ta pöördub ning teisipidi näitab ta lugupidamist enda vastu. Mingil tasandil teame M. Järviga teineteist, Tema teab minu olemasolemisest ning mina tean tema avalikust tegevusest enam kui tema minu tegemistest - ent pöördumises, eriti kui seda tehakse organisatsiooni nime all, on korrektne kasutada Teie-vormi. Säärane stiil võikski kehtima jääda!

Arhailistest aegadest on teada, et teatud situatsioonides teietati või nimetati inimesele omastatud tiitleid ka väga lähedaste perekonna liikmete seas: see lõi inimesest kuvandi, et too esindab mingit suuremat organisatsiooni või liikumist - tänapäeval soovitakse minna aga isiklikuks, tehes teatud olukordades suhtlusest mittetõsiselt võetava jutu. Ametliku tasandit tuleb hoida ka siis kui eeldatakse et tegu on juba nö vanade tuttavatega: see on austusvaldus enda kui ka teise inimese vastu. Loomulikult ei pea sellega lolliks minema - meenutagem Moosese käsku, mis keelab jumala nime ehk teisisõnu pühaduse teotamise, selle mõttetu kasutamise. 

Ehk ongi ülehinnatud soov et Teleteenuste pakkuja võiks mind teietada: aga kas tegu pole siin ametliku kirjaga?

  

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar