Tööriista olemasolu
ise ei näita veel selle kasutaja ehk ühiskonna karakterit, ahv võib ka kirvega
tegutseda. Loeb see kui hästi suudab rahvas antud töövahendit kasutades jääda
omal maal peremeheks
Oleme viimasel aastakümnendil kuulnud võimuringkondade ja peavoolumeedia
poolt kasutatavat demokraatia mõistet nii tihti, et demokraatiast on saanud
moeväljend; demokraatiast räägitakse Euroopalike väärtuste kontekstis nagu
oleks tegu uue jumalaga millele tuleks ohverdada meie seadusandlik suveräänsus,
eesmärgiga kaitsta kõiksugu vähemusi. Kas demokraatia on eesmärk ise või vahend
eesmärgini?
On õigustatud küsida, mil moel on tegu kogu rahvast
kaasava riigikorraga, kui nt 51 saadikut parlamendis vastandab end 49le
saadikule – enamuse võim veidi väiksema enamuse üle. Veidi õiglasem olukord
kehtib siis kui toimub rahvahääletus riigielu küsimuse üle: nt 55% rahvast
vastandab end 45%le – rahvavõim endast väiksema osarahva üle; vähemalt on antud
rahvale võimalus valikuks. Aga kuidas on olukord siis kui valimisaktiivsus on
alla 40% ja vähem kui pooled valimisõiguslikest kodanikest hääletavad riigi
tuleviku üle, nagu see oli 2003a. – minu arvates teostus vähemuse võim
passiivse enamuse üle?
Eestis valitseb veel õnnetum olukord: rahvas ei saa
valida omale presidenti, pole võimalik kutsuda esile RK-erakorralisi valimisi
ning kutsuda tagasi saadikut, valimisnimekirjad on ringkondade sisesed, puudub
rahvaalgatus- ja hääletamiseõigus ning viimasest riigielu puudutavast referendumist
on möödas 17 aastat; puudub tsiviilkontroll kaitsepolitsei ja prokuratuuri üle.
Kas rahvas on kannab sõnaotseses mõttes kõrgeimat võimu oma kukil“? Sel juhul
on tegemist demokraatia sildi all müüdava poolautokraatse süsteemiga, kus iga
erakond esindab oma versiooni põhiseadusest.
Näeme et demokraatia on kõigest võimu teostamise vahend, olenemata
riigikorrast. Demokraatiat kui tööriista
võib rakendada nii vabariiklikus kui ka riigikorras kus kehtib absoluutne monarhia
– küsimus on see, milline neist riigikorraldustest annab suurema võimaluse
partokraatia ja ametnike ülemvõimule.
Tööriista olemasolu ise ei näita veel selle kasutaja ehk ühiskonna
karakterit, ahv võib ka kirvega tegutseda. Loeb see kui hästi suudab rahvas
antud töövahendit kasutades jääda omal maal peremeheks – enesestmõistetavalt ei
säilita rahvas oma riigi seadusandluse üle kontrolli kui rahvasaadikud kalduvad
põhiseadusest kõrvale.
Oleks huvitav näha analüüsi milles tuuakse üksipulgi välja, kui suur
protsent nt kahe aasta jooksul vastuvõetud seadustest viimasel RK-valimistel
rahvalt mandaadi said; pole saladus et üle poolte riigikogus vastuvõetud
seadustest on eurodirektiivid.
Minu arvates eemaldub meie võimukatedraal üha enam jätkusuutliku ning
suveräänse riigi kasuks töötavast demokraatiast, 1992a. vastu võetud põhiseadus on ebatõhus ja vajab põhjalikku reformi. Kas eesti rahvas oskaks
demokraatiat võimuteostamiseks nt konstitutsioonilise monarhia korral targemalt
kasutada – siin on lugejale mõtlemiskoht. Aga mulle näib et tugev
parlamentaarne esindusdemokraatia on teinud rohkem kahju kui head.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar