Võib-olla
me ise ei mõtlegi sellele, ent eestlasel on kombeks paluda endale ja soovida
teistele „kannatust“ – mida siis soovitakse, kas raskust või jõudu see raskus
ära kanda? Ehk on see eestlase viis ütelda et „ära virise, vaid kannata sest
kannatuse kandmine teeb sind mehiseks, kannatuse kandmine selgitab mis puust sa
oled“.
Veel enne 2020a. algust levis
keskealiste ja vanemate seas arusaamine, et tänapäeva noorsugu on memmekate klass,
lumehelbekeste põlvkond kes iga teise raskuse ees pea norgu laseb. Läks üürike
aeg, kui oli loodud propaganda narratiiv mis ütles: „Püsi kodus ja väldi
kontakti teiste inimestega“, „Haigena püsi kodus“, üks variant kuulutas kodus
istumise kangelasteoks ning peaminister Kallas manitses peaministrile ebaväärikal
viisil mittevaktsineerituid kodunt välja minema ning mitte kellegagi kohtuma.
Avalikesse kohtadesse ilmusid
käte desinfitseerimisautomaadid, COVIDi eest hoiatavad sildid, varsti tuli näokatmise
kohustus ning peaminister Ratase allkiri nõusolekule, et Eesti võtab kasutusele
vaktsiinipassid. Kallase valitsuse ajal korraldati apartheid: vaktsineerimistunnistus,
vaktsineerimisega seotud propaganda mille tõttu väga paljud kannatasid ja olid
valiku ees et kas alistuda või kaotada töö ning Valitsuse käsk kanda avalikes
siseruumides maski. See kõik aga paneb küsima et millised on meie ühiskonna
väärtused ning kas valitsuse korraldustele tuleb ikka alati alluda?
Mitte vaid Kallase
valitsus, vaid terve ühiskond on teinud noorsoole karuteene. See sama noorsugu
kelle hulgast vähemalt üks küsinud on et kuidas saiakoti avama peab – arvab nüüd
et mähet kantakse näo ees, suvalise solgi enesele sisse süstimine päästab
maailma ning valitsuse poliitikale peab alati kuuletuma. Ma ei taha üldistada
ja ütelda et noorsugu on hukas, pigem on viimased aastad mind vastupidises veennud
ning pannud küsima et kuidas inimesed kelle noorus möödus ajal mil punaajakirjanik
Mart Kadastik rahvuslasi varjunime alla hurjutas või komparteilane Siim Kallas vuntsi
muheledes tütar Kajat kantseldas – ikka niivõrd ükskõiksed ning ebaõiglusega
leplikud on.
Me oleme COVIDi hirmus mitte
vaid noorsoost, vaid tervest ühiskonnast teinud lumehelbekese.
Laias laastus võttes,
kardab see ühiskond ühte laboris valmis treitud viirust enam kui kerget
kannatust taluda või raskelt põdemise puhul, enesele ausalt otsa vaadata. Nii
nagu tänavale sattumine on siiski natukenegi inimese enda süü, on seda ka raskelt
haigeks jäämine. Inimene ei peaks kartma kukkuda, ta ei peaks kartma sattuda
tänavale või haigestuda, ta ei peaks kartma endaga tõtt vaadata ja küsida kriitilisi
küsimusi – sest kui nende kannatuste vältimiseks on oht sattuda millegi orjusetaolise
meelevalda, millegi mis kärbib sinu väärikust või röövib sinult hinge – siis tuleb
igal juhul valida kannatuste kandmine. Kuid olgem nüüd ausad: korraldus et varem
kohustuslik kaitsemask on alates 3. aprillist soovituslik, tõestan ilmekalt et
inimestel oli suurem hirm minna vastuollu valitsuse poliitikaga kui et kardeti
viirusesse haigestumist.
Inimene ei peaks
kannatusi iga hinna eest vältima, vaid ta peab paluma kõige vägevamalt et ta
annaks talle jõudu, et kõik talle osaks saavad kannatused ära kanda. Võib-olla
me ise ei mõtlegi sellele, ent eestlasel on kombeks paluda endale ja soovida
teistele „kannatust“ – mida siis soovitakse, kas raskust või jõudu see raskus
ära kanda? Ehk on see eestlase viis ütelda et „ära virise, vaid kannata sest
kannatuse kandmine teeb sind mehiseks, kannatuse kandmine selgitab mis puust sa
oled“. Mõtlemise koht!
Meenub pime ja kõle
detsembrikuu õhtu sõduribaaskursuse lõpuajal: oli külm ning libe. Kandsin enda
seljas raskust mis ületas minu kehakaalu ning juba viiendal kilomeetril
soovisin alla anda. Kuid peale meieisapalve lugemist saavutasin enda üle võidu
ning samm sammult jõudsin järgmine päev 55km rännaku tehtud. See oli seni ajani
minu elu raskeim füüsiline kannatus, mille ma ära kannatasin, sest mul oli kannatust.
Ütleme selle välja: mul oli usk.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar