Õpetajate Maja |
Kui inimesel puudub vundament, see Suur Asi millest lähtuda, siis ekslebki ta arvamuste meres: subjektivism – et kõik on suhteline – kes enam karjub ja oma arvamust avaldab, selle võim valitseb. Aga absoluuti see ei kõiguta: arvamused kaovad, igavik ja lõpmatus jäävad. Kas inimene soovib elada vaid arvates, või tajuda enamat, kübetki rohke teadmisi?
Eelmine kord kirjutasin et paarissuhtes olevad inimesed saavad teineteise kohta ütelda „minu mees/naine“, ilma et sel puudub egoistlik element. Mis aga puutub oma arvamuse avaldamisse, siis siin on enesekeskne element enam sees, kui seda on paarisuhte juures. Vähemalt ei peaks inimene laitma kedagi kes nimetab kaaslast sõnaga „minu“, aga samal ajal ülistab ta nii enda kui ka teiste arvamusvabadust.
Maailmavaade on üks
kindel positsioon kust inimene tajub end ümbritsevat maailma, kuid see pole
kunagi terviklik ega otsigi lõpmatust, enamjaolt on tegu kollektiivse
tegevusega. Seda annab võrrelda majaplaaniga: inimesel on seisukoht et just üks
osa majast on see õige – selles suhtes on tegu hereesiaga, sest lähtutakse justnimelt
nt katusest, kuigi majal on ka vundament, seinad jne. Oma arvamus on aga
justkui selle maja üks tilluke mutrike, millest tegelikult palju ei sõltu – iga
maja detail on eraldi võetuna eriline, nad moodustavad terviku, kui igaüks
üksikuna, ei suuda mõjutada maja püsima jäämist. Nõnda on ka inimestega: igaühel
on oma isiklik arvamus, igaüks lähtub endast, kuid tegelikult ei mõjuta see
suurt pilti.
On õige küsimus, et miks
meil peetakse Arvamusfestivali mitte aga Teadmiste festivali – miks poliitikutelt
küsitakse mida nad arvavad, aga mitte seda, mida nad teavad. Meediaväljaannetes
domineerib arvamusrubriik: inimene kes teab, avastab ühel päeval et ta on arvamust
avaldanud – kuigi tegelikult andis ta edasi teadmisi.
Arvamuste paljusus on teadlik
ühiskonna atomiseerimisprotsess: mida rohkem on arvamusi, seda enam on tülisid,
mida enam on tülisid, seda enam on võimalik erinevaid tülitsevaid osapooli
suunata, nendega manipuleerida ning valitseda. Kas on tõesti oluline, et meil oleks palju erinevaid arvamusi, tänu millele saame teineteisel piltlikult öeldes, silmi peast kiskuda - kellele see kasulik on? Võiks isegi ütelda et manipuleeritud arvamus ja üksikisiku vaba tahe on teineteisele vastandid.
Millest siis lähtuda?
Lähtuma peab sellest mis ON – igaviku ja lõpmatuse tunnetamine on arvamuste
ülene, puuduvad inimlikud emotsioonid. Selle sees mis ON, valitseb absoluutne
tõde, objektiivsus – kõik see mis on ülene – Algus ja Ots – püramiidi ülemine
tipp. Sealt saame liikuda allapoole: kõik mis planeedil Maa toimub, on lokaalne,
kohalik, selle objektiivse reaalsuse sees. Räägitakse et meie tsivilisatsioon
on järjekorras viies: ajalooline praktika, Traditsioon on see millele meie
esivanemad on toetunud – teadmised pärinevad minevikust, need seletavad oleviku
ning ehitavad tuleviku.
Mida teha miljonite
arvamustega? Inimene saab rääkida millestki: a) läbi enda kogemuse b) üleüldiselt,
tajudes lõpmatust ning mitte minnes isiklikuks. Arvamus on aga isiklik, kuid
inimene pole saar meres, vaid sotsiaalne olend – seega võitleb ta igapäev,
otsib arvamuste ülest teadmist. Kui inimesel puudub vundament, see Suur Asi
millest lähtuda, siis ekslebki ta arvamuste meres: subjektivism – et kõik on
suhteline – kes enam karjub ja oma arvamust avaldab, selle võim valitseb. Aga
absoluuti see ei kõiguta: arvamused kaovad, igavik ja lõpmatus jäävad. Kas
inimene soovib elada vaid arvates, või tajuda enamat, kübetki rohke teadmisi?
Oluline pole mida üks või
teine arvab, vaid see, mida üks või teine teab – seega peaks oma arvamus jääma
teisejärguliseks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar