Maadleja A. Abergi skulptuur Kolgas |
Me ei tohi teha maha ideaali,
sest selle käis viimati välja avalikult Nõukogude Liit b) avalikus ruumis peavad
kummi reklaamide asemel domineerima kehalise vägevuse ideaal jne. Kas mitte pole ideaal nagu „Uus inimene,
kelles harmooniliselt ühinevad vaimne rikkus, moraalne puhtus ja kehaline täius“,
midagi täisliku, mille poole püüelda?
Nõukogude ajal levitas ideoloogiline propaganduur inimeseks
olemise ideaali; kehtis üldine arusaam sellest, milline üks inimene peab olema –
„Uus
inimene, kelles harmooniliselt ühinevad vaimne rikkus, moraalne puhtus ja
kehaline täius“. Peale kommunistliku režiimi metamorfoosi, pole uue
inimese idee kuhugile kadunud: hoolivuse-armastuse tandemit on taas ideoloogiliseks
relvaks, vaid selle erandiga, et ei toonitata niiväga vaimse rikkuse, moraalse
puhtuse kui ka mitte kehalise täiuse ideaali – kapitalistlikus ühiskonnas oled
sa konkurent tööturul, moraalsest puhtusest on saanud subjektivism ning
kehalise täiuse asemel rõhutatakse äärmuseid: kord on hinnas end näljutada
lasknud modellid, lähima kahe aasta jooksul on olnud märgata et ühiskonnas luua
foon selleks et ka rasvunud inimestel lastakse olla sellised nagu nad on.
Kapitalistlikus režiimis all loeb inimeste õnnetunne enam kui moraalne, vaimne
või kehaline täius – kui inimene on õnnelik, siis on ta valmis tarbima.
Targemad
on seletanud et Nõukogude riik polnud muud kui Revolutsiooni poolt kristliku Euroopa
jäljendamine, olles uue ühiskonna loomiseks eelnevalt mitu sajandit ettevalmistus
tööd teinud – võim on peamine mille üle võitlus käib: kahe mõõga omamine sh
suutis Nõukogude Liit alates Stalini ajast edukalt kahte mõõka, mitukümmend
aastat hoida – diktatuur ja religioosne tandem; vene ortodoksia hoidis
pealtnäha ateistliku režiimi, elus, enne kui ei tea kust tulnud inimene ideaali
kihva keeras.
Tegelikult
loodi kujutluspilt ideaalsest inimest juba hellenlikul ajal (323 eKr – 30 pKr):
skulptuuris
hakati rõhutama inimisiku välimust, rõhuga tunnetel ja liikumises, filosoofias
ei arutletud enam kodaniku vooruste üle, vaid kuidas maailmariigis ehk kaoses
õnnelik olla ja saavutada hingerahu. Kõike seda püüdis ja jäljendaski edukalt
mitte vaid Nõukogude Liit, vaid ka Saksmaa. Kunagi sai mainitud et keskajal ei
tehtud masstoodangut, kõik pidi olema unikaalne – saatan on Jumala ahv, kes ei
mõtle midagi uut, vaid teeb järele seda mis juba olemas on. Nüüd on
sellest keskaja mentaalsusest saanud: vaimne vaesus, moraalne subjektivism ning
kehaline nõrkus – kapitalism on suutnud teha seda milleks tema eelkäiad pole võimelised
olnud. Ent ka siin ilmub välja inimene ei tea kust ning rikub uued
ideaalid ära: me näeme taas korruptiivset inimest – ükski režiim pole suutnud arendada
inimest nii kõrgele kui seda suutis teha keskaja kultuur. Kord kohtasin kommentaari,
et kui keskaja inimene nii ideaalne oli, miks siis see ühiskond siiski alla
hakkas käima – nüüd tasubki küsida kust tuleb Kurjus ning kas inimene polegi
mitte oma loomuselt patune?
Katoliku kiriku apostellik administraator Eestis, P. Jourdan, on loengus
ütelnud, et „Kurjus on Headuse puudumine“ – kurjus pole iseenesest miski, vaid
see on nagu korratus, Korra puudumise tõttu. Seega on ühiskonna rahu püsimiseks
tarvilikud Kord ja ideaalid sh aitab ideaal hoida Korda. Kas mitte pole ideaal
nagu „Uus
inimene, kelles harmooniliselt ühinevad vaimne rikkus, moraalne puhtus ja
kehaline täius“, midagi täisliku, mille poole püüelda? Iseasi on see keda me uue
inimese all mõistame, keda me omale arhetüübiks toome – kas see on Kristus
kes kannatas oma kannatused lõpuni välja või mõni järeletehtud režiimi
kangelane?
Jutu
mõte on selles et a) me ei tohi teha maha ideaali, sest selle käis viimati
välja avalikult Nõukogude Liit b) avalikus ruumis peavad kummi reklaamide
asemel domineerima kehalise vägevuse ideaal jne.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar