Aastate kui mitte
aastakümnete praktika on näidanud seda, et julgeolekuorganid tegelevad mitte
ainult ebameeldiva isiku tasalülitamisega nagu omal ajal tehti vabadusvõitleja Tiit
Madissoniga, vaid ka valitsuse vahetusega, nagu nägime selle aasta 12.
jaanuaril. Minu teada Euroopa teistes riikides ei tegele KAPO analoogid kohtueelse
uurimisega, küll aga tegeles sellega KGB.
1998a.
kehtima hakanud Jälitustegevuse seaduse järgi, tohib Kaitsepolitsei kasutada
kohtunike, prokuröre, parlamendi saadikuid ja Parlamendi poolt ametisse
määratud kõrgeid ametiisikuid salajases jälitustegevuses.
Suvaline
salapolitsei ametnik omab õigust nt. riigikogu liikmeid sundida kolleegide
järgi nuhkima.
Varem
kehtinud analoogne seadus ei lubanud nimetatud ametiisikuid valla või
linavolikogude liikmeid, vaimulike ja advokaate, kaasata salajasele
jälitustegevusele. 1998a. kehtima hakanud seaduse järgi sai see aga
seaduslikuks. Kirik omal ajal protesteerin antud seaduse sätte vastu, ent selle
protesti ei võetud tõsiselt.
1997a.
koosnes Riigikogu koosseis 80% ulatuses endistest kommunistidest, kes ei hoolinud
sellest et antud Jälituseseaduse kehtima hakkamine lööb sügvava lõhe ühiskonda,
kui iga kodanik võib suvalist riigiametniku või parlamendi saadikut pidada salapolitsei
koputajaks.
1998a. avaldasid Eesti advokaadid antud
seadusmuudatuse osas avaliku protesti. Advokatuuri esimehe, vandeadvokaat Aare Targa
sõnul on Euroopas ainulaadne, kui advokaadid ja vaimulikud, keda mõlemat seob
vaikimisvanne, paneksid kliendiga juttu ajades diktofoni käima. "Uskumatu,
et seadus seda lubab," imestas Tark. "See õõnestab usaldust advokaadi
vastu ja on vastuolus tema kutse-eetika nõuetega."
Alates
juuni 2012. sätestab kõiki jälitustegevusega seotud toiminguid kriminaalmenetluse
seadustik. Seal jälitustegevuse mõistet kasutatud ei ole, kasutatakse vaid sõna
„jälitustoimingud“. Jälitustegevus hõlmab kõiki jälitustoiminguid.
Vastu seadusemuudatus, millega muudeti jälitustegevuse seadus kehtetuks
ning sätestati sellega seotu täies mahus kriminaalmenetluse seadustikus. Jälitustegevuse
seaduse kohaselt oli lubatud jälitustoiminguid läbi viia jälitusasutuse enda
loal,
uue
regulatsiooni järgi peab loa andma prokuratuur või teatud juhtudel ka kohus.
Samuti ei ole enam lubatud teostada jälitustoiminguid ükskõik milliste
kuritegude tõkestamiseks ja ennetamiseks, vaid ainult raskemate, st esimese ja
tahtliku teise astme kuritegude puhul. Seadusemuudatuse eesmärk oli tugevdada kontrolli
jälitusasutuste tegevuse üle ja tagada seeläbi inimeste õiguste ja vabaduste
parem kaitse.
Tallinna abilinnapea Kalle Klandorf kritiseeris enne seadusemuudatuse
jõustumist uut seadust, tundes muret muu hulgas selle üle, et uue seaduse
kohaselt on prokuratuuril õigus nii jälituslubasid anda kui ka selle üle
järelevalvet teostada. Samuti leidis Klandorf, et seadusemuudatus annab
süüdistavale poolele menetluses ebaproportsionaalselt suure eelise kaitsja ees.
Ka tollane õiguskantsler ütles aasta enne seaduse kehtima hakkamist, et
Jälitustegevuse seadus on põhiseadusega vastuolus ning et kriminaalmenetluse seadustik ja jälitustegevuse
seadus koosmõjus teabe jälitustoimingutega kogumist reguleerivate teiste
seadusesätetega on vastuolus põhiseadusega osas, mis ei näe ette tõhusat ja
süsteemset järelevalve korraldust jälitustoimingust teavitamise edasilükkamise
üle ja osas, mis võimaldab teavitamise edasilükkamise tulemusel jätta isiku
jälitustoimingust üldse teavitamata. Samadel põhjustel on põhiseadusega
vastuolus 01.01.2012 jõustuva kriminaalmenetluse seadustiku jälitustegevusega
seonduv uus regulatsioon (2011 mai/ Delfi)
Minu teada
Euroopa teistes riikides ei tegele KAPO analoogid kohtueelse uurimisega, küll
aga tegeles sellega KGB. Ja nendes riikides on riiklust kaitsva organi üle
kehtima kindel tsiviilkontroll vastava parlamendi komisjoni näol. Tõsi, meil on
küll Riigikogu juures moodustatud Julgeolekuasutuste järelevalve erikomisjon, kuid
minu arusaama kohaselt tegeleb see Komisjon pigem justiitsasustuste
seaduserikkumiste varjamise ja kinni mätsimisega, mitte nende tõkestamisega.
Ja
see pole pelgalt minu isiklik arvamus: aastate kui mitte aastakümnete praktika
on näidanud seda, et julgeolekuorganid tegelevad mitte ainult ebameeldiva isiku
tasalülitamisega nagu omal ajal tehti vabadusvõitleja Tiit Madissoniga, vaid ka
valitsuse vahetusega, nagu nägime selle aasta 12. jaanuaril.
Või
kas tollased võimuninad kes 1997a. KAPOle suured volitused andsid, on kunagi
vastutanud oma tegude eest? Meil on ju kombeks et kui minevikus tehtud praak üldsusele
kohale jõuab, siis tehakse kosmeetiline muudatus: reformitakse seadust või
moodustatakse asja summutamiseks komisjon või edutatakse kuritarvitaja hoopiski
paremale palgale – aga vastustust justkui keegi ei võta. Või kui võtab, siis on
selleks mõni alluv.
Endine miilits Jüri Pihl oli 1997a. KAPO Peadirektor
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar